Po co w ogóle planować finanse?
Czy to ma sens?

O planowaniu, życiu celowym, świadomym rozwijaniu kompetencji, realizacji marzeń, pragnień i wytrwałego dążenia do celu napisano w historii dziejów tak wiele, że nikt z nas nie może – bez narażania się na ignorancję, a nawet kompromitację! – powiedzieć, że nie wie, jak planować. Starożytni myśliciele, średniowieczni mnisi, renesansowi mędrcy, wreszcie panteon osobistości z epoki nowożytnej i czasów współczesnych dostarczają nam niezliczonej liczby porad, modeli, nakazów, przestróg i całych systemów służących pielęgnowaniu życia celowego, opartego na mocnych fundamentach dobrze pomyślanych planów.

A jednak, ten imponujący dorobek w dziedzinie planowania i świadomego kształtowania życia stanowi dla nas terra incognita. Owszem, lubimy często, w rozmowach towarzyskich czy internetowych debatach, błysnąć oryginalnym cytatem o planowaniu i mądrości życiowej. Zdobywamy się nawet na własne, oryginalne wywody na temat „brania spraw w swoje ręce”, „bycia sobą”, „bycia niezależnym” czy „bycia ponad przeciętność”. Przyznajmy uczciwie – z reguły tylko na tyle nas stać, czyż nie tak? W praktyce unikamy życia według własnych, indywidualnych planów i pomysłów. No, może wyjąwszy burzliwe lata szkolne i studenckie, gdzie naturalny bunt i duch niepokorny rozwijają się dzięki kontestacji nudnej i zanadto uporządkowanej rzeczywistości rodziców i rozmaitych społecznych autorytetów. Potem w naszą dorosłość wkrada się konformizm i wyrachowanie podyktowane lękiem przed odpowiedzialnością – lub porażką. Według znanych i bardzo przekonujących koncepcji diagnozujących nasze postawy i zachowania kierujemy się „zasadą przyjemności” i „ucieczką przed cierpieniem”. Złudzenie bezpieczeństwa przedkładamy nad wolność wyboru, a odpowiedzialnością lubimy obarczać innych.

I tak oto życie większości z nas planują szkoły, kościoły, pracodawcy, rządy i media. No i oczywiście otoczenie, w którym żyjemy. Lubimy stwarzać pozory i odgrywać role w teatrze życia codziennego, jak to ujął amerykański socjolog Erving Goffman. Dulszczyzna i groteskowa filozofia: „zastaw się, a postaw się” są stałym elementem krajowego pejzażu.

Jakieś ćwierć wieku temu planowanie życia było raczej proste – patrząc z dzisiejszej perspektywy. Wtedy czas płynął w pewnym sensie wolniej, tzn. tempo życia było o wiele mniejsze i bardziej przewidywalne. Wtedy można było żyć w tak porządkowy sposób – i według tak przejrzystych reguł, jak w klasycznym tańcu.

A dzisiaj mamy niewiarygodną nieprzejrzystość rzeczy. Naszą cywilizacją nazywa się, używając bardzo różnych, modnych określeń, które często znaczą to samo (lub mniej więcej to samo). A więc dowiemy się, że żyjemy w kulturze masowej, obrazkowej, audiowizualnej, cyfrowej, postnowoczesnej i postmodernistycznej. Pławimy się bezmyślnie w mętnych wodach konsumpcjonizmu, a nawet dowiemy się, że dopadła nas Tofflerowska III fala lub doczekaliśmy się, jak chciałby tego słynny Francis Fukuyama, końca historii. Ale są jeszcze inne cechy, które zdają się dominować nad innymi w naszych wspaniałych czasach: nieprzewidywalność, ulotność i coraz większa umowność. Informacje, a więc także pieniądze, błąkają się po świecie, tylko czasami docierając do naszych umysłów, z szybkością impulsów elektronicznych. Zamiast pewności mamy nieustanną, frustrującą zmianę.

To są powody, dla których planowanie finansowe należy do najsłabszych stron statystycznego Polaka. Nie dość, że trudno mu się połapać w tym, co chce w życiu robić i do czego dąży, to jeszcze niewiele wie o pieniądzach.

Co jest potrzebne do planowania finansowego?

Po pierwsze wiedza i świadomość tego, co chcemy w życiu osiągnąć i kim być. Trudna sprawa. Bo bez tej wiedzy ciężko poradzić sobie z pieniędzmi. Jak zarabiać pieniądze, jak je pomnażać, jeśli nie wiemy, dokąd w życiu zmierzamy?

A jednak, nawet w takiej sytuacji, planowanie finansowe jest możliwe. A przede wszystkim konieczne. Po pierwsze, aby planować finanse, trzeba je mieć, nawet niewiele lub bardzo niewiele, a nawet będąc pod kreską!

Po drugie, należy rozwijać wyobraźnię tak, by dostarczała jak najwięcej pomysłów na ich zarabianie. Po trzecie, trzeba mieć wiedzę i dobre nawyki w oszczędzaniu. Po czwarte, powinnością każdego z nas jest nauka współczesnych finansów, tak by kompetentnie i świadomie korzystać z bogatego repertuaru współczesnych instrumentów finansowych. Po piąte, należy wypracować indywidualny model zarządzania finansami, w którym jednym z fundamentów jest codzienna, systematyczna praca nad zestawieniami finansowymi.

Na pierwszy rzut oka może to wyglądać podejrzanie materialistycznie albo wręcz brzmieć niedorzecznie, ale fakty są takie, że mnóstwo z nas, nie będąc pewnymi tego, co chce w życiu osiągnąć, może ten problem rozwiązać dzięki edukacji finansowej. Oto bowiem wiedza o współczesnych finansach może wzniecić w każdym z nas ducha przedsiębiorczości, zaradności, odwagi, pomysłowości i nawet nadać temu życiu głęboki sens.

Kiedy jakiś czas temu zacząłem na własną rękę zgłębiać tajniki współczesnych finansów, po pewnym czasie dostrzegłem, że za moim finansowym życiorysem, finansowymi nawykami i stosunkiem do pieniędzy kryje się niewiarygodnie bogaty materiał o najgłębszych sferach mojego jestestwa. A kiedy postanowiłem wprzęgnąć i zharmonizować finanse z duchowym, osobistym, rodzinnym i społecznym wymiarem mojego życia, znalazłem się w zupełnie „nowej rzeczywistości”, w której oblicza naszego współczesnego świata zaczynam dostrzegać pełniej. Nowoczesna edukacja finansowa jest bowiem nie tylko sposobem na dobrostan i finansową wolność, ale staje się na ogół drogą do odnalezienia swojego miejsca w świecie. A nawet na odkrycie przeznaczenia czy raczej powołania.


Andrzej Mańka Andrzej Mańka, jest właścicielem 5 O’CLOCK Multimedia Agency, autorem pierwszej książki z cyklu „Bogaty Polak, biedny Polak” i współorganizatorem akcji „Porozmawiajmy o pieniądzach”.
andrzejmanka.com


Opinie

Adam Sankowski

Edukacja finansowa jest bardzo ważnym elementem świadomości społecznej. Dzięki niej każdy może zarządzać lepiej swoimi finansami. Nasza Izba nie tylko wspiera takie inicjatywy, ale również sama organizuje akcje uświadamiania. Powołany przez Izbę Komitet Razem zwrócił uwagę społeczeństwa na temat przyszłych emerytur i udało się nam wywalczyć ulgi emerytalne dla każdego. Dobrze zatem, że teraz Polacy dzięki rozmowom o pieniądzach dowiedzą się jak mogą z tych ulg skorzystać aby mieć zasobniejszy portfel w przyszłości.

Adam Sankowski
Prezes Polskiej Izby Pośredników Finansowych i Ubezpieczeniowych

Andrzej Mańka

Nasz stosunek do pieniędzy jest w znacznym stopniu miarą naszego systemu wartości, cech charakteru i informacją o najgłębszych strukturach osobowości. Za sposobem, w jaki zarabiamy pieniądze, wydajemy je, oszczędzamy i inwestujemy kryje się niekiedy dość zaskakująca prawda o tym jacy w istocie jesteśmy.

Andrzej Mańka
autor pierwszej książki z cyklu „Bogaty Polak, biedny Polak” i współorganizator akcji „Porozmawiajmy o pieniądzach”. http://www.andrzejmanka.com

Piotr M. Łabuz

Problem większości ludzi leży nie w braku wiedzy, ale w przekonaniach na temat pieniędzy. Jeśli jesteś jedną z tych osób, które ciężko pracują, a która ciągle ma za mało pieniędzy, to – uwierz mi – tym co sabotuje Twoje cele finansowe, to Twoje, głęboko skrywane, ograniczające przekonania.

Piotr M. Łabuz
psycholog, praktyk biznesu z ponad 20-letnim doświadczeniem, certyfikowany trener biznesu i rozwoju osobistego, www.piotrlabuz.pl

Franciszek Zięba

Edukacja finansowa to podstawowy sens działania naszej akademii, jedynej w Polsce organizacji kształcącej certyfikowanych Doradców Finansowych. Nasi doradcy z kolei przygotowując plany finansowe muszą - chcąc nie chcąc kształcić klientów. Z radością popieram każde działanie, które poprawia poziom edukacji klientów i ułatwia pracę doradcom. Dzięki takim społecznym szerokim akcjom łatwiej dotrze do społeczeństwa prawda, że planu finansowego potrzebuje po prostu każdy, kto chce osiągnąć swój własny cel finansowy.

Franciszek Zięba
Prezes Europejskiej Akademii Planowania Finansowego

Ilona Dzwonnik

Od kilkunastu lat działam na rynku finansowym jako Doradca Finansowy i Biznesowy. Zauważyłam, że chęć do edukacji pojawia się falami. Po powodziach i katastrofach wszyscy interesują się ubezpieczeniami, po ogłoszeniu hossy - inwestycjami i giełdą, a w trakcie boomu nieruchomości - kredytami hipotecznymi. I każdy myśli, że przeczytany wówczas artykuł czy krótki wykład stworzy od razu szansę na miliony. Noe budował Arkę przed potopem a nie w trakcie. Innymi słowy, szansę na sukces mają jedynie ci - którzy się przygotowują zawczasu. Cieszę się, że szeroka akcja edukacyjna pomoże wielu osobom w lepszym zarządzaniu finansami.

Ilona Dzwonnik
EFG, Geniusz Wiedzy Finansowej 2011 - Laureatka Olimpiady Wiedzy Finansowej na Giełdzie Papierów Wartościowych 2011.

Organizatorzy

  • Złote Myśli
  • 5 O'clock
  • Fesnak, Treningi, Szkolenia

Patroni

  • Money.pl
  • Gazeta Ubezpieczeniowa
  • Press Office
  • Interia
  • Gazeta Bankowa
  • Inwestycje.pl
  • Polish Professionals in London

Partnerzy

  • Europejska Akademia Planowania Finansowego
  • Opiekun Inwestora
  • Rodzinne Finanse
  • Akademia Eksperta
  • Financial Future
  • Budżet Domowy
  • Kontomierz
  • Money Zoom

Polityka prywatności akcji Porozmawiajmy o Pieniądzach

Korzystając w jakikolwiek sposób z serwisu znajdującego się pod adresem www.PorozmawiajmyoPieniadzach.pl, akceptujesz zasady zawarte w Polityce Prywatności znajdującej się na niniejszej stronie.

Jeśli nie zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności, nie rejestruj się w naszym systemie i nie udostępniaj nam żadnych danych dotyczących Twojej osoby.


Dane osobowe

Administratorem danych osobowych jest organizator akcji "Porozmawiajmy o Pieniądzach", firma Złote Myśli sp. z o.o.

W czasie korzystania z serwisu możesz zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza lub w inny sposób. Dane, o które będziesz proszony, to w większości przypadków imię i adres e-mail. W szczególnych przypadkach możesz zostać poproszony o dokładniejsze dane, które będą niezbędne do realizacji zamówionej usługi.

Podając dane i akceptując politykę prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych przez administratora oraz partnerów akcji "Porozmawiajmy o Pieniądzach".

Niepodanie wymaganych danych zablokuje czynność, której te dane dotyczyły, jeśli niepodane dane są wymagane do jej poprawnego wykonania.


Niezapowiedziane wiadomości

Zastrzegamy sobie prawo do wysyłania niezapowiedzianych wiadomości osobom, biorącym udział w akcji Porozmawiajmy o Pieniądzach. Pod tym określeniem rozumiemy informacje niekomercyjne (np. życzenia, komentarze osobiste itp.) oraz informacje komercyjne, których rozsyłka dotyczy naszych produktów, produktów Partnerów z którymi współpracujemy.

Informacje komercyjne filtrujemy tak, abyś nigdy nie otrzymał informacji, która nie byłaby dla Ciebie potencjalnie interesująca.

Kontakt

Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice

tel. (032) 2304691
fax. (032) 4446714
Telefony odbieramy od poniedziałku do piątku w godzinach 9:30-14:30.


Dane rejestracyjne spółki:

Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
Kapitał zakładowy: 1.150.000 zł

Sąd Rejonowy w Gliwicach,
X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
KRS: 0000295365
NIP: 631-253-46-77
REGON: 240713607

Dziękujemy za przyłączenie się do akcji "Porozmawiajmy o Pieniądzach"

Zapraszamy do zdobywania wiedzy finansowej zawartej w artykułach oraz w materiałach wideo.

W podziękowaniu za dołączenie się do akcji otrzymujesz zniżki na wszystkie publikacje finansowe Złotych Myśli oraz możliwość skorzystania z dodatkowych promocji.

Zniżka obowiązywać będzie od 9 do 30 maja.


Ze zniżek możesz skorzystać NA TEJ oraz innych stronach serwisu.

W celu poprawnego działania naszego serwisu i wygody jego użytkowników używamy plików cookie (tzw. "ciasteczek"). Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.