Inwestycje w wersji cool

Banki i inne instytucje finansowe na masową skalę prowadzą działania promocyjne. Dotychczas grupa docelowa była dość oczywista – klasa średnia o stabilnych dochodach lub ludzie zamożni. Ale przy silnej konkurencji coraz częściej oferty kierowane są do nowych grup.

Odbiorcą reklam banków są rodziny, osoby mniej zamożne, studenci. Jest to grupa nie tylko o dużym potencjale (wielu z tych ludzi w końcu zaczyna zarabiać więcej), ale także w mniejszym stopniu powiązana z produktami bankowymi.

Poza kredytem studenckim niewiele jest produktów finansowych, które byłyby tematem rozmów żaków. Inwestycje nie stanowią głównego tematu na imprezach. Kredyt hipoteczny stanowi zagadnienie ważne dla młodych małżeństw, ale nie osób pozostających na utrzymaniu rodziców. Do momentu gdy chcemy kupić pierwsze mieszkanie instytucje finansowe o nas nie pamiętają.

Większość reklam banków, które dotychczas widziałem w mediach, nie wywarła na mnie wrażenia. Były emitowane wyraźnie pod kątem osób starszych, rodzin itd. W żaden sposób nie dotykały tematów ważnych dla osób w wieku 18–25 lat.

Co razi w reklamach produktów finansowych? Moim zdaniem osoby młode od razu wyczuwają sztuczność reklamy, a same produkty finansowe odbierają jako niepotrzebne lub, co gorsza, „wciskane na siłę”. Taka intensywna promocja i sprzedaż są szczególnie tępione. Dobrym przykładem może być krytyka, na jaką naraziły się banki po reklamach emitowanych w polskich serialach.

Bohaterowie mieli „zachwalać” nowe produkty finansowe, z których korzystają. Dla osób starszych mógł to być dobry product placement, jednak błyskawicznie na forach internetowych pojawiły się negatywne opinie, o naciąganej i sztucznej reklamie.

Można z kolei przesadzić w drugą stronę i traktować temat zbyt banalnie. „Pan Pikuś” z reklam produktów ubezpieczeniowych pokazywał moim zdaniem infantylność, a nie powagę tematu. Banki i instytucje finansowe wydają się odchodzić od tych dwóch krańcowych postaw. Śmiertelnej i nudnej powagi, przedstawienia finansów jako czegoś ponad zwykłymi śmiertelnikami, lub wymachiwania pieniędzmi przez znaną twarz – co młodzi mogą uznać za kicz.

Jednak da się znaleźć złoty środek – zrobiła to moim zdaniem AXA z reklamą w młodzieżowej telewizji, pokazująca pozytywną stronę inwestycji, możliwość odkładania na przyszłość bez przekonywania młodych, że muszą porzucić bieżące plany.

Może reklamodawcom uda się w końcu z inwestowania zrobić temat dla ludzi młodych, trend w mediach i w życiu? Pokazać, że inwestowanie to nie ciułanie czy odbieranie sobie przyjemności, ale coś cool.

Inwestycje, myślenie i rozmawianie o pieniądzach, dokształcanie się w tym temacie i budowanie zamożności mogą być ciekawe także gdy ma się 20 lat. Pytanie tylko, jak pokazać finanse, by właśnie tak były odbierane. Jako istotną kwestię, tak samo ważną jak marzenia, imprezy czy oceny na studiach. Uświadomienie społeczeństwa może być „modą na inwestycje”, pojawić się nagle wraz z produktami przygotowanymi specjalnie dla wchodzących w dorosłość.

Póki co pieniądze to wciąż w wielu środowiskach temat tabu, można je wydawać, kupując masę nowych ubrań czy gadżetów, ale odkładanie ich i inwestowanie zostawiamy sobie na później – zwykle do czasu założenia własnej rodziny. Kiedy już zaczynamy rozmawiać o pieniądzach – czy nie za często daje się nam kolejne rady, co powinniśmy z nimi zrobić?

Chyba właśnie swobody, wolności wyboru i możliwości decydowania chcemy wszyscy. Inwestycje jako temat ciekawy, o którym rozmawiają starsi i młodsi, ale nikt nikogo do niczego nie zmusza – może tego się w Polsce doczekamy.


Rafał Ferber Rafał Ferber
– niezależny konsultant finansowy (specjalizacja – inwestycje).
- www.rafal-ferber.pl, Fan Page "Rafał Ferber o pieniądzach"
– www.facebook.com/rfconsulting.


Opinie

Adam Sankowski

Edukacja finansowa jest bardzo ważnym elementem świadomości społecznej. Dzięki niej każdy może zarządzać lepiej swoimi finansami. Nasza Izba nie tylko wspiera takie inicjatywy, ale również sama organizuje akcje uświadamiania. Powołany przez Izbę Komitet Razem zwrócił uwagę społeczeństwa na temat przyszłych emerytur i udało się nam wywalczyć ulgi emerytalne dla każdego. Dobrze zatem, że teraz Polacy dzięki rozmowom o pieniądzach dowiedzą się jak mogą z tych ulg skorzystać aby mieć zasobniejszy portfel w przyszłości.

Adam Sankowski
Prezes Polskiej Izby Pośredników Finansowych i Ubezpieczeniowych

Andrzej Mańka

Nasz stosunek do pieniędzy jest w znacznym stopniu miarą naszego systemu wartości, cech charakteru i informacją o najgłębszych strukturach osobowości. Za sposobem, w jaki zarabiamy pieniądze, wydajemy je, oszczędzamy i inwestujemy kryje się niekiedy dość zaskakująca prawda o tym jacy w istocie jesteśmy.

Andrzej Mańka
autor pierwszej książki z cyklu „Bogaty Polak, biedny Polak” i współorganizator akcji „Porozmawiajmy o pieniądzach”. http://www.andrzejmanka.com

Piotr M. Łabuz

Problem większości ludzi leży nie w braku wiedzy, ale w przekonaniach na temat pieniędzy. Jeśli jesteś jedną z tych osób, które ciężko pracują, a która ciągle ma za mało pieniędzy, to – uwierz mi – tym co sabotuje Twoje cele finansowe, to Twoje, głęboko skrywane, ograniczające przekonania.

Piotr M. Łabuz
psycholog, praktyk biznesu z ponad 20-letnim doświadczeniem, certyfikowany trener biznesu i rozwoju osobistego, www.piotrlabuz.pl

Franciszek Zięba

Edukacja finansowa to podstawowy sens działania naszej akademii, jedynej w Polsce organizacji kształcącej certyfikowanych Doradców Finansowych. Nasi doradcy z kolei przygotowując plany finansowe muszą - chcąc nie chcąc kształcić klientów. Z radością popieram każde działanie, które poprawia poziom edukacji klientów i ułatwia pracę doradcom. Dzięki takim społecznym szerokim akcjom łatwiej dotrze do społeczeństwa prawda, że planu finansowego potrzebuje po prostu każdy, kto chce osiągnąć swój własny cel finansowy.

Franciszek Zięba
Prezes Europejskiej Akademii Planowania Finansowego

Ilona Dzwonnik

Od kilkunastu lat działam na rynku finansowym jako Doradca Finansowy i Biznesowy. Zauważyłam, że chęć do edukacji pojawia się falami. Po powodziach i katastrofach wszyscy interesują się ubezpieczeniami, po ogłoszeniu hossy - inwestycjami i giełdą, a w trakcie boomu nieruchomości - kredytami hipotecznymi. I każdy myśli, że przeczytany wówczas artykuł czy krótki wykład stworzy od razu szansę na miliony. Noe budował Arkę przed potopem a nie w trakcie. Innymi słowy, szansę na sukces mają jedynie ci - którzy się przygotowują zawczasu. Cieszę się, że szeroka akcja edukacyjna pomoże wielu osobom w lepszym zarządzaniu finansami.

Ilona Dzwonnik
EFG, Geniusz Wiedzy Finansowej 2011 - Laureatka Olimpiady Wiedzy Finansowej na Giełdzie Papierów Wartościowych 2011.

Organizatorzy

  • Złote Myśli
  • 5 O'clock
  • Fesnak, Treningi, Szkolenia

Patroni

  • Money.pl
  • Gazeta Ubezpieczeniowa
  • Press Office
  • Interia
  • Gazeta Bankowa
  • Inwestycje.pl
  • Polish Professionals in London

Partnerzy

  • Europejska Akademia Planowania Finansowego
  • Opiekun Inwestora
  • Rodzinne Finanse
  • Akademia Eksperta
  • Financial Future
  • Budżet Domowy
  • Kontomierz
  • Money Zoom

Polityka prywatności akcji Porozmawiajmy o Pieniądzach

Korzystając w jakikolwiek sposób z serwisu znajdującego się pod adresem www.PorozmawiajmyoPieniadzach.pl, akceptujesz zasady zawarte w Polityce Prywatności znajdującej się na niniejszej stronie.

Jeśli nie zgadzasz się z naszą Polityką Prywatności, nie rejestruj się w naszym systemie i nie udostępniaj nam żadnych danych dotyczących Twojej osoby.


Dane osobowe

Administratorem danych osobowych jest organizator akcji "Porozmawiajmy o Pieniądzach", firma Złote Myśli sp. z o.o.

W czasie korzystania z serwisu możesz zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza lub w inny sposób. Dane, o które będziesz proszony, to w większości przypadków imię i adres e-mail. W szczególnych przypadkach możesz zostać poproszony o dokładniejsze dane, które będą niezbędne do realizacji zamówionej usługi.

Podając dane i akceptując politykę prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych przez administratora oraz partnerów akcji "Porozmawiajmy o Pieniądzach".

Niepodanie wymaganych danych zablokuje czynność, której te dane dotyczyły, jeśli niepodane dane są wymagane do jej poprawnego wykonania.


Niezapowiedziane wiadomości

Zastrzegamy sobie prawo do wysyłania niezapowiedzianych wiadomości osobom, biorącym udział w akcji Porozmawiajmy o Pieniądzach. Pod tym określeniem rozumiemy informacje niekomercyjne (np. życzenia, komentarze osobiste itp.) oraz informacje komercyjne, których rozsyłka dotyczy naszych produktów, produktów Partnerów z którymi współpracujemy.

Informacje komercyjne filtrujemy tak, abyś nigdy nie otrzymał informacji, która nie byłaby dla Ciebie potencjalnie interesująca.

Kontakt

Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice

tel. (032) 2304691
fax. (032) 4446714
Telefony odbieramy od poniedziałku do piątku w godzinach 9:30-14:30.


Dane rejestracyjne spółki:

Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
Kapitał zakładowy: 1.150.000 zł

Sąd Rejonowy w Gliwicach,
X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
KRS: 0000295365
NIP: 631-253-46-77
REGON: 240713607

Dziękujemy za przyłączenie się do akcji "Porozmawiajmy o Pieniądzach"

Zapraszamy do zdobywania wiedzy finansowej zawartej w artykułach oraz w materiałach wideo.

W podziękowaniu za dołączenie się do akcji otrzymujesz zniżki na wszystkie publikacje finansowe Złotych Myśli oraz możliwość skorzystania z dodatkowych promocji.

Zniżka obowiązywać będzie od 9 do 30 maja.


Ze zniżek możesz skorzystać NA TEJ oraz innych stronach serwisu.

W celu poprawnego działania naszego serwisu i wygody jego użytkowników używamy plików cookie (tzw. "ciasteczek"). Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.